podróże,  Tajlandia,  Wietnam

Międzynarodowe prawo jazdy – dla kogo, jak je wyrobić

Wielu z nas posiada prawo jazdy i wybierając się w  podróż porusza samochodem lub skuterem. Dobrze zawczasu sprawdzić wymagania kraju, do którego się wybieramy, bo może się okazać, że choć posiadamy taki dokument, to nie jest honorowany z uwagi na… No właśnie, o tym za chwilę.

Międzynarodowe prawo jazdy – dla kogo

Każdego, kto posiada uprawnienia do prowadzenia pojazdów i podczas zagranicznego pobytu planuje korzystać z własnego środka transportu. O ile w krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Obwodu Gospodarczego (Islandia, Norwegia, Lichtenstein) wystarczy to plastikowe, które służy nam w Polsce, tak w Afryce, Azji, Ameryce Południowej, czy USA wymagane jest posiadanie międzynarodowego prawa jazdy. Koniecznie trzeba sprawdzić, wg której konwencji jest honorowany dokument. Najpewniej skontaktować się z ambasadą lub wejść na stronę Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Co ważne – nie zdaje się żadnych dodatkowych egzaminów! Międzynarodowy dokument jest odpisem w formie książeczki przetłumaczonej na kilka języków. UWAGA! Ważny tylko z polskim (w podróż zabieramy więc i plastikowe PJ i m-nar.).

Konwencja Genewska z 1949 roku obejmuje następujące kraje:

Albania, Armenia, Azerbejdżan, Bahrajn, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Chile, Kostaryka, Ekwador, Ghana, Gujana, Indonezja, Kenia, Kirgistan, Liberia, Meksyk, Monako, Czarnogóra, Peru, Filipiny, Katar, Korea Południowa, Mołdawia, Rosja, San Marino, Serbia, Republika Południowej Afryki, Tajlandia, Macedonia, Turcja, Ukraina, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Uzbekistan, Wenezuela, Zimbabwe.

Konwensja Wiedeńska z 1968 roku obejmuje następujące kraje:

Republika Południowej Afryki, Republika Albanii, Republika Austrii, Wspólnota Bahamów, Królestwo Bahrajnu, Republika Białorusi, Królestwo Belgii, Bośnia i Hercegowina, Federacyjna, Republika Brazylii, Republika Bułgarii, Republika Chorwacji, Republika Czeska, Królestwo Danii, Republika Estońska, Republika Filipin, Republika Finlandii, Republika Francuska, Republika Grecka, Gruzja, Kooperacyjna Republika Gujany, Islamska Republika Iranu, Państwo Izrael, Serbia i Czarnogóra, Republika Kazachstanu, Demokratyczna Republika Konga, Republika Kuby, Państwo Kuwejt, Republika Litewska, Wielkie Księstwo Luksemburga, Republika Łotewska, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Królestwo Marokańskie, Republika Mołdowy, Księstwo Monako, Mongolia, Republika Federalna Niemiec, Republika Nigru, Królestwo Norwegii, Islamska Republika Pakistanu, Federacja Rosyjska, Rumunia, Republika San Marino, Republika Senegalu, Republika Seszeli, Republika Słowacka, Republika Słowenii, Konfederacja Szwajcarska, Królestwo Szwecji, Republika Środkowoafrykańska, Republika Tadżykistanu, Republika Tunezyjska, Turkmenistan, Ukraina, Wschodnia Republika Urugwaju, Republika Uzbekistanu, Republika Węgierska, Republika Włoska, Republika Wybrzeża Kości Słoniowej, Republika Zimbabwe.

USA – polski dokumenty wystarczy i… nie wystarczy

Wszystko zależy od długości pobytu. Jeśli zmieścimy się w 1 miesiącu w zupełności możemy okazywać się polskim PJ i paszportem. Do 3 miesięcy należy już mieć międzynarodowe, a powyżej niezbędne jest lokalne. O to ostatnie wnioskujemy w Department of Motor Vehicle. Bądźcie uważni, ponieważ każdy stan ma swoje własne wymogi, niekoniecznie spójne. Nie korzystajcie też z ofert przetłumaczenia Waszego dokumentu, ponieważ władza stanowa go nie respektuje.

Na co uważać

Międzynarodowe Prawo Jazdy jest odpisem polskiego dokumentu, tym samym posiadane uprawnienia w kraju honorowane są za granicą. Jednak fakt, że Polsce kategoria B wystarcza do prowadzenia motocykla o pojemności silnika do 125 cm nie jest równoznaczne z tym, że takie samo prawo obowiązuje w obcym kraju. Na przykład w Tajlandii na każdy skuter niezbędna jest kategoria A. Czy to znaczy, że trzeba pożegnać się z nim jeszcze przed wyjazdem? To zależy od tego, czy lubicie ryzyko. W wypożyczalni nikt nie będzie robił problemów, miejscowa policja zadowoli się niewielkim „mandatem”, ale już w przypadku kolizji drogowej narażacie się na poważne komplikacje. Polisa ubezpieczeniowa traci ważność w momencie, w którym do wypadku dochodzi na skutek prowadzenia pojazdu, do którego formalnie nie jest się uprawnionym. A  na drogach bywa bardzo różnie…Tutaj poczytacie o moich przygodach w Wietnamie.

Są także kraje, które nie honorują międzynarodowego prawa jazdy – jedynie lokalne. Konieczne jest zawnioskowanie o nie z wyprzedzeniem. Należy sprawdzić szczegółowo zasady obowiązujące w konkretnym państwie i przygotować się zawczasu.

W jaki sposób wyrobić Międzynarodowe Prawo Jazdy

Należy udać się do Urzędu Komunikacji z wypełnionym wnioskiem, potwierdzeniem opłaty w wysokości 35,50 zł, zdjęciem, kserokopią prawa jazdy. Urzędnicy niestety nie podpowiedzą wg której konwencji będziecie potrzebowali dokumentu do danego kraju (robicie to w polu C). Poniżej zamieszczam wypełniony wzór, powinien rozwiać ewentualne wątpliwości.

Międzynarodowe Prawo Jazdy wydawane jest na okres 3 lat (chyba, że polski dokument ma krótszty termin ważności). Nie zastępuje polskiego, tym samym nie można się nim posługiwać zamiast plastikowego. Utrata uprawnień do prowadzenia pojazdu (zatrzymanie PJ) unieważnia międzynarodowe.


Wszystkie powyższe informacje są wskazówkami, jest to jedynie materiał pomocniczy, należy więc w odpowiednich urzędach zweryfikować swoją indywidualną sytuację i sprostać aktualnym wymogom.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.